Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
In gesprek met psychose : Deel 2 : terug naar de groep
Author:
ISBN: 9789058983305 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit toegankelijk geschreven boek is bedoeld om mensen op een nuchtere manier te enthousiasmeren in hun werk met psychotische mensen. Deel 2 bevat een praktisch deel, een kookboek voor gesprekstechniek, met recepten en vele voorbeelden van do's en don'ts. Hoe begin je een gesprek als de ander daar geen zin in heeft? Hoe kom je erachter wat er speelt? Tussen de delen door staan inspirerende verhalen van (ex-)cliënten en een familieverhaal over het hervinden van geluk bij en na een psychose.


Book
Alcohol- en druggebruik : gedifferentieerde aanpak van preventie tot hulpverlening
Authors: --- ---
Year: 2002 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gedwongen opname : ervaringen van professionals en ervaringsdeskundigen
Author:
ISBN: 9789463713429 Year: 2021 Publisher: Antwerpen/'s-Hertogenbosch Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie een psychische kwetsbaarheid heeft en zichzelf of anderen in gevaar brengt, kan tot opname in een psychiatrische afdeling gedwongen worden. Deze beschermingsmaatregel komt frequent voor en kent een zorgwekkende toename.Bij een gedwongen opname zijn heel wat personen en actoren betrokken: huisartsen, psychiaters, personeel van een psychiatrisch ziekenhuis, ervaringsdeskundigen, naasten, advocaten, vrederechters en procureurs en politieambtenaren. Allen hebben eigen perspectieven en ervaringen. Opvallend genoeg is onderzoek vanuit die verschillende perspectieven bijzonder beperkt.Dit boek brengt daarom allereerst de ervaringen van verschillende actoren bij een gedwongen opname in kaart. Vervolgens formuleert het concrete en haalbare aanbevelingen voor beleid en praktijk. Deze aanbevelingen -op basis van wetenschappelijke, ervarings- en praktijkkennis- vormen een ideale aanzet om snel mee aan de slag te gaan voor mogelijke verbetering.https://gompel-svacina.eu/product/gedwongen-opname/


Book
Crisisopvang voor middelengebruikers in België : een formele evaluatie en aanbevelingen voor een duurzaam beleid = La prise en charge de crise des assuétudes en Belgique: une évaluation formelle et recommandations pour une politique durable
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038218793 Year: 2011 Volume: *28 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Spoedgevallendiensten en crisiscentra spelen een belangrijke rol in het verstrekken van eerste hulp aan personen met middelengebonden problemen. Zij kunnen op dat moment ook het meer gespecialiseerde hulpverleningsaanbod kenbaar maken, evenals motivatie tot verandering en behandeling opwekken. Vaak wordt gewerkt met motivatieverhogende technieken. Een belangrijke ondersteunende methodiek binnen de crisisopvang is case management. Case management is vooral werkzaam om alcohol- en druggebruikers in contact te brengen met de hulp- en dienstverlening die ze nodig hebben op verschillende leefgebieden. In België wordt sinds 1999 geëxperimenteerd met deze werkvorm in de verslavingszorg. Er is evenwel weinig bekend over de effectiviteit van deze werkvorm, noch bestaat er eenduidigheid met betrekking tot de toepassing ervan. Ondanks het gegeven dat crisis- en spoeddiensten vaak worden geconfronteerd met middelengebruikers in crisis, is een formele evaluatie van deze diensten tot nu toe onbestaande geweest, en is er dus geen kennis van het aantal patiënten in behandeling, hun profielen, hun gebruik van middelen of hun psychische toestand. Kennis van deze aspecten is noodzakelijk opdat een duurzaam beleid kan worden ontwikkeld. Het gebrek aan kennis ter zake impliceert dat een langdurig beleid voor deze patiëntengroep zich niet kan ontwikkelen. De in dit boek beschreven studie, Evaluatie van Crisis en Case Management (ECCAM), betreft een formele evaluatie van twee specifieke crisisprogramma's voor middelgebonden problemen in België: de FOD pilootprojecten 'Crisis en Case Management' en de RIZIV-geconventioneerde crisisinterventiecentra. Aan de hand van specifieke doelstellingen onderzoeken de auteurs onder andere hoeveel personen per jaar worden behandeld binnen de crisisopvang, welke middelen het vaakst worden gebruikt en in hoeverre middelengebruikers ook psychische stoornissen hebben. Er wordt via literatuurstudie nagegaan welke de psychologische, sociale en psychiatrische aspecten zijn van het begrip 'crisis'. Verder wordt specifiek stilgestaan bij het case management, dat op een kwalitatieve en kwantitatieve wijze wordt getoetst aan de specifieke vereisten en de positie van de crisisopvang. Het zwaartepunt van deze studie ligt evenwel in het presenteren van beleidsvoorstellen voor een duurzaam crisisbeleid voor patiënten met middelgebonden problemen in België, rekening houdend met een aantal gezondheidseconomische realiteiten en beperkingen


Book
Goede GGZ! : nieuwe concepten, aangepaste taal en betere organisatie
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789491969119 9491969110 Year: 2016 Publisher: Leusden Diagnosis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Concreet over GGZ als optimaal effectieve hulpverleningsdiscipline. Concreet over een organisatie die echt toegesneden is op goede GGZ. Concreet over het beste gereedschap dat GGZ-hulpverleners ten dienste staat, zowel online als in vivo. En bovenal concreet over het centraal stellen van de patiënt: de unieke persoon, met een (te activeren) netwerk en een (te creëren) community eromheen, met echte aandacht voor de ervaringsdeskundigheid van de betrokkene.


Book
In gesprek met psychose : verbindende gesprekstechniek, praktische handleiding om in contact te komen en te blijven met psychotische mensen
Authors: --- ---
ISBN: 9789058982179 Year: 2013 Publisher: Lochem De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Al jaren weten we dat het behandelen van mensen met een psychose, vooral degenen die geen ziektebesef hebben, uiterst lastig is. Ze willen geen behandeling. Vanuit de patiënt bekeken helemaal logisch overigens; waarom je laten behandelen wanneer je niet ziek bent!In dit boek beschrijft psychiater Jules Tielens een manier om wel contact te krijgen en te houden met deze ernstig getroffen mensen. Hij noemt deze techniek Verbindende Gesprekstechniek. Want succes in de behandeling van deze mensen ligt aan de kwaliteit van het contact.Het is volledig geschreven vanuit ervaringen uit de praktijk en heeft veel elementen van Motiverend Interviewen. Maar het is meer: het geeft praktische tips en heldere uitgangspunten. Een boek dat je vertelt om te stoppen met ruziemaken met deze mensen en zelfs te stoppen met het gebruiken van argumenten om hen te overtuigen.Het is bedoeld voor iedereen die met psychotische mensen omgaat. En dat zijn er meer dan je denkt: van psychiaters tot politieagenten en van familieleden tot maatschappelijk werkers, detentiemedewerkers en advocaten. Het is een vakboek maar in begrijpelijk taal. Iedereen moet dit boek kunnen begrijpen, want voor goede zorg voor deze mensen is iedereen nodig.


Book
Geweldbeheersing en zelfbescherming in zorg en welzijn : toolbox voor de zorgverlener
Authors: ---
ISBN: 9782509035851 Year: 2019 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zelfbescherming is niet hetzelfde als zelfverdediging. De basis van zelfbescherming is de-escalatie of geweldbeheersing, het vermijden van een fysieke confrontatie door communicatie. Geweldbeheersing is niet zozeer beheersing van de ander maar vooral beheersing van jezelf. Een combinatie van lichaamshouding en taal.Dit boek geeft je het theoretisch en praktisch inzicht dat je nodig hebt om efficiënt met agressie en geweld te kunnen omgaan, aan de hand van een systeem dat bestaat uit technieken en een protocol. Zo krijg je een toolbox. Je neemt eruit wat voor jou bruikbaar is. Je leert een aantal gemakkelijke technieken om de agressieve cliënt te ontraden zijn actie verder te zetten - of om twee vechtende cliënten te scheiden.Het boek is geschreven voor de zorgverlener in verschillende disciplines: opvoeder, leerkracht, verpleger, huisarts, psycholoog, psychiater, zorgkundige, ambulancier, straathoekwerker...Bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/205421-geweldbeheersing+en+zelfbescherming+in+zorg+en+welzijn


Book
Agressiebeheersing.
Author:
ISBN: 9042200502 Year: 1996 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom / Tjeenk Willink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dienstverlenende organisaties hebben steeds meer te maken met agressie. Of het nu sociale diensten betreft, deurwaarderskantoren of woningbouwverenigingen, alle zien zich in toenemende mate geconfronteerd met dit fenomeen. Hoe ga je met die agressie om? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het allereerst van belang de soort van agressie waaraan men wordt blootgesteld, te onderkennen. Gaat het om frustratie-agressie, dat wil zeggen is de cliënt door (een opeenstapeling van) een aantal gebeurtenissen oprecht boos? Of probeer hij zich gericht door agressief gedrag de druk hoog op te voeren om zo een bepaalde beslissing af te dwingen (instrumentele agressie)? Beide vormen van agressie vereisen een verschillende benaderingswijze. Agressiebeheersing is echter meer dan weten hoe je moet reageren. Het is ook het besef dat het een materie is waar je niet alleen voorstaat en naar welk idee je dus ook moet handelen. Het is het wegnemen van de oorzaken van agressie en het voorkomen ervan door procedures vast te leggen, een agressieplan op te stellen, je werkruimte veilig in te richten. En het is ook je collega opvangen die agressie ondergaan heeft en zorgen voor een adequate verwerking. Al deze aspecten komen in dit boek uitgebreid aan de orde: het is een praktijkboek. Alle ideeën die u erin aantreft zijn het resultaat van persoonlijke ervaring van de auteur en het geven van talloze trainingen op dit terrein aan dienstverlenende organisaties. Ze hebben hun waarde in de praktijk dan ook reeds ruim bewezen. Waar nodig worden situaties verduidelijkt met voorbeelden die alle medewerkers van organisaties, die vanuit het eigen werksituatie met agressie te maken hebben, zeer herkenbaar zullen voorkomen.


Book
Bemoeizorg : eenvoudige tips voor moeilijke zorg : voor iedereen die werkt met mensen met een chronische psychiatrische stoornis
Authors: ---
ISBN: 9789058981691 Year: 2010 Publisher: Utrecht De Tijdstroom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen met een ernstige psychiatrische ziekte willen niet altijd die hulp die onontbeerlijk is. Dit is het moment dat bemoeizorg toegepast moet worden. Maar hoe en wanneer dan precies? En wanneer vooral niet?

Keywords

geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatry --- psychiatrische verpleegkunde --- chronische psychiatrische patiënten --- Social welfare methods --- moeilijke patiënten --- Psychiatric nursing --- onderhandelen --- verslavingszorg --- sociaal werk --- gesprekstechnieken --- sociale diensten --- 606.86 --- bemoeizorg* --- diagnose --- gesprek --- hulpverlening --- netwerk --- persoonlijkheidsstoornissen --- PNW* --- psychiatrie --- psychiatrische patiënt --- psychodiagnostiek --- teamverpleegkunde --- teamwork --- therapie --- verslaving --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatrie --- 616.89 --- 606.84 --- verpleegkunde --- bemoeizorg --- chronische psychiatrische patiënt --- medicatie --- Bemoeizorg --- Chronische psychische stoornis --- Hulpverlening --- Patiëntenbegeleiding --- chronische psychische stoornis --- patiëntenbegeleiding (patiëntenvoorlichting) --- S20110009.JPG --- Psychiatry. Pathological psychiatry. Psychopathology. Phrenopathies. Psychoses. Mental abnormality. Morbid mental states. Behavioural and emotional disturbances --- psychiatrische verpleging --- De psychiatrische patiënt --- (zie ook: informed consent) --- 361.2 --- 616 --- Psychiatrische patiënten --- Gesprekstechnieken --- Onderhandelen --- Diagnostiek --- Netwerken --- Therapie --- Teamwerk --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychiatrische patiënt --- Gesprekstechniek --- Onderhandeling --- Diagnose --- Netwerk (ict) --- Netwerk (relationeel) --- Sociology of social care --- psychiatrische patiënten


Book
Zorg om zorg : misbehandelen van ouderen.
Authors: --- ---
ISBN: 9053502343 Year: 1993 Publisher: Leuven : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niemand geeft het graag toe, maar misbehandelen van ouderen is een feit. Dat het slechts om een minderheid gaat, doet niet terzake. Elke misbehandelde is te veel. De misbehandelingen bestaan zowel in de intramurale als in de extramurale zorg. Paradoxaal genoeg gebeuren heel wat misbehandelingen zelfs te goeder trouw. Dit boek geeft eerst aan wat bedoeld is met 'misbehandeling': van ogenschijnlijk pietluttige maatregelen, subtiele psychische pesterijen, het veroorzaken van allerlei ongemakken tot slagen en verwondingen. Daarna probeert het boek te begrijpen waarom dit alles gebeurt. Een essentieel punt is hoe je een en ander vaststelt, hoe je hulpvragen herkent en wat je daarmee moet. Meer dan eens moet de 'pleger' van de misbehandeling evenzeer worden geholpen. Deze publicatie behandelt omzichtig, maar tegelijk kordaat, een onderwerp waarover sommigen liever zouden zwijgen.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by